• WELKOM
    • PRIVACYREGLEMENT
    • NIEUWS
  • DOELGROEPEN
    • FIJNE MOTORIEK & SCHRIJVEN
    • SENSOMOTORIEK & PRIKKELVERWERKING
    • LEERPROBLEMEN
    • EXECUTIEVE FUNCTIES & WERKHOUDING
    • ZELFREDZAAMHEID
    • ARM- EN HAND CORRECTIES
  • KINDERERGOTHERAPIE
    • WERKWIJZE & KWALITEIT
  • ADVIES
  • SCHOLEN
  • ERVARINGEN
  • CONTACT
    • VERGOEDING, VERWIJZING EN AANMELDING
    • ONZE KINDERERGOTHERAPEUTEN
  • PATIENTENPORTAAL
Kinderergotherapie gooi en Eemland

Ervaringen van kinderen en ouders
​




Mick, makkelijker leren schrijven




​
Bas,
fantastische therapie




















Mark, veel plezier bij oefeningen





​
​Norbert, duidelijker handschrift










Pim, betere concentratie en meer rust









Niels, meer ontspannen en betere motoriek











Mila ,
opener en meer zelfvertrouwen

















​

​





Tim, positieve ontwikkeling bij asperger



​


​
​
Julia, kon eerder haar armen gebruiken












Schrijven en schrijfvoorwaarden: 

Mick, 9 jaar 
Mick ging naar groep 5 toen wij in Nederland kwamen wonen. Op de internationale school in Taipei 
had hij altijd los geschreven maar nu in Nederland moest hij aan elkaar leren schrijven. Dat was nogal 
lastig voor hem. Dankzij de hulp van Toeteke ging het al snel beter. Hij kreeg instructies betreft zijn 
pengreep, leerde minder hard te drukken in zijn schrift en de aaneenschakeling van letters ging 
vloeiender. De spelletjes om de  fijne motoriek te verbeteren vindt hij heel erg leuk. Mick gaat altijd 
met veel plezier naar Toeteke. De laatste paar weken gaat hij één keer per twee weken en langzaam 
bouwen we het af. Dank je wel voor je hulp. Je hebt Mick echt geholpen! 
​

Bas, 10 jaar, “een fantastische therapie” 
Ik kwam met mijn zoon bij deze praktijk voor ergotherapie. Hij had hield zijn pen heel krampachtig 
vast en had verder vaak een geïrriteerd gevoel wanneer hij speelgoed in elkaar wilde zetten of uit 
elkaar wilde halen. Hij is verder ook snel geïrriteerd als dingen anders gaan dan dat hij gedacht had, 
dat kan al beginnen wanneer hij wakker gemaakt wordt. 
De behandeling startte met een intake en een vragenlijst die wij als ouders gevraagd werden om in 
te vullen. Het gaat in de vragenlijst veelal over de gevoeligheid van het kind in letterlijke en 
figuurlijke zin. 
Mijn zoon had het direct naar zijn zin, omdat er veel leuke activiteiten te doen zijn. Het leuke was dat 
de ergotherapeute steeds samen met hem een plan maakte wat ze gingen doen. Daarbij mocht hij 
ook zelf kiezen wat hij wilde doen en de ergotherapeute vertelde dan wat zij van plan was. Samen 
deelden ze dan de tijd in. 
Er waren erg leuke activiteiten als slingeren op een plateau of in een hangmat. Zelf een parcours 
bouwen met grote zachte blokken, om dan vervolgens op een plank op wieltjes op je buik dat 
parcours te rijden. Daarnaast mocht hij fijn motorische activiteiten doen als iets van k’nexx in elkaar 
zetten of met sio-montage aan te slag. Mijn zoon kreeg ook weleens “huiswerk” mee, een klein fijn 
motorisch spelletje, dat deed hij graag en dagelijks. Natuurlijk waren er ook weleens moeilijke 
activiteiten en dat was dan even minder leuk voor mijn zoon om te doen. Al met al ging hij er met 
veel plezier naar toe en vond hij het jammer dat de therapie stopte omdat de behandeling klaar was. 
Als ouder vond ik het ook prettig om steeds bij de therapie aanwezig te mogen zijn. 
Omdat ik zelf met kleuters werk, heb ik van deze benaderingswijze ook veel geleerd wat ik ook in de 
praktijk kan gebruiken. 
Ik ben dan ook heel enthousiast over de therapie , maar met name de benaderingswijze van de 
patiënten vind ik heel prettig. 
Soms was het nodig mijn zoon extra te motiveren en dat deed de ergotherapeute super!!!! 
Mijn zoon schrijft nu een stuk rustiger , en knippen e.d. gaat ook veel beter.​
Dank je wel voor de fijne tijd! 
 
Mark, 5 jaar 
Mark heeft veel baat gehad bij de tips en adviezen die hij heeft gekregen bij de 'werkjes' om zijn fijne 
motoriek bij te schaven. 
Het uurtje in Vathorst heeft hij als zeer plezierig ervaren; op een heldere en vriendelijke manier werd 
de stof met hem doorgenomen. Hij leerde allerlei "foefjes" om toch het 'boutje op het moertje' te 
draaien, wat hem eerst niet lukte. 
Ook schrijfhouding, zithouding en pengreep zijn expliciet met hem geoefend. 
Vanuit Vathorst is er ook nauw overleg met de leerkracht op school geweest, zodat ook school 
meekreeg waar en hoe er bijgestuurd kon worden. Hij heeft een goede basis voor groep 3 gelegd 
 
Norbert, 8 jaar
​Wij zijn op het advies van de leerkracht met onze zoon van 7 bij ergotherapeut Toeteke ten Kroode 

geweest omdat hij een onleesbaar handschrift had.  
We zijn super tevreden over het resultaat want hij heeft in een korte tijd van 10 weken tijd een goed 
leesbaar handschrift gekregen.  
Onze zoon ging elke week met veel plezier naar de ergotherapie. Dit kwam omdat Toeteke enorm 
positief is ingesteld, veel geduld heeft en heel erg goed met kinderen kan omgaan. Bovendien was de 
therapie erg afwisselend; van schrijfoefeningen tot een soort van gym oefeningen.Na elke les kregen we een oefening mee naar huis in de vorm van een soort speeltje, die hij thuis leuk 
vond om te doen. Het resultaat is zoals gezegd heel erg goed: De juf kan zijn handschrift eindelijk goed 
lezen! 
Dank je wel Toeteke, voor de leuke, resultaat gerichte en motiverende lessen! 
Bij de kopjes links: graag na cijfer jaar en een komma toevoegen.  
​
Prikkelverwerking:

Pim, 8 jaar 
Pim was motorisch onhandig. Hij kon maar kort stil zitten, was snel afgeleid en zag en hoorde alles 
wat er in zijn omgeving gebeurde. Hij wist niet hoe hij een werkje moest beginnen en in welke 
volgorde hij deze uit moest voeren. Hij keek veel naar zijn klasgenootjes hoe hij zijn werkjes moest 
doen en de juf verdeelde de opdracht in stukjes voor hem. Ook had Pim veel moeite met schrijven.  
De juf van groep 5 adviseerde ons om met Pim naar Kinderergotherapie Gooi en Eemland te gaan. 
Hier bleek dat Pim moeite had met de verwerking van de zintuigprikkels en met het planmatig werken.  
Na de behandeling bij Birgitte kan Pim rustiger zitten en zich beter concentreren. Hij weet hoe hij een 
werkje kan plannen. Hij kan rustiger en netter schrijven.  
Birgitte gaf Pim regelmatig huiswerkopdrachtjes mee. Ze ging op school observeren en gaf ons als 
ouders en de leerkracht adviezen hoe wij Pim kunnen benaderen en begeleiden. Ook gaf zij advies 
over het juiste schrijfmateriaal. 
Birgitte maakte tijd om echt contact te maken Pim en heeft ons met haar expertise, passie en geduld 
heel goed geholpen. Pim heeft door haar inzet enorme stappen voorwaarts gezet. Onze dank is groot!! 
 
Niels, 7 jaar 
Onze zoon Niels van 7 jaar (groep 4), had veel moeite met bewegen. Ook had hij moeite met de 
begrippen links en rechts. Niels had niet alleen problemen met zijn motoriek, maar het ‘bewegen’ op 
zich vond hij niet prettig. Dit bleek uit zaken als wagenziekte, niet willen/kunnen schommelen en hij 
vond de gymlessen niet leuk. Niels had moeite met rennen, met mes en vork eten, en schrijven. 
Ook had hij nog geen echte voorkeurshand ontwikkeld; het schrijven met links of rechts. 
Eén keer per week gingen we naar de kinderergotherapie. 
Bij de eerste behandelingen werd mij uitgelegd hoe ik Niels kon borstelen met een speciaal 
‘chirurgenborsteltje’. Door de tastzin te prikkelen, zou dit een positief effect hebben op zijn 
evenwichtszintuigen. Iedere dag borstelde ik zijn armen, rug en benen volgens een vaste volgorde en 
na twee weken kon Niels moeiteloos in de hangmat schommelen. 
Ondertussen oefende Niels wekelijks en kreeg hij “huiswerkopdrachtjes” mee.​
Enkele weken later kon Niels zijn linker- en rechterhand veel beter los van elkaar bewegen. Hij 
klaagde niet meer over wagenziekte en kon zich beter concentreren op ‘moeilijke’ opdrachtjes. 
Anderen merkten zelfs op dat hij veel beter is gaan rennen. 
Niels is na een relatief korte behandelingsperiode van ongeveer drie maanden veranderd in een 
ontspannen jongetje, dat graag beweegt. Zijn fijne en grove motoriek is sterk verbeterd. 
 
Mila, 5 jaar  
Na bijna elk kinderfeestje werd me verteld dat het zo opviel dat onze dochter Mila (5) haar eigen 
weg ging tijdens groepsspelletjes. Men vond het positief dat ze zichzelf goed kon vermaken, maar ik 
vroeg me af of ze de groep niet juist ontvluchtte. Mila was immers wel altijd erg op haar eigen 
ruimte gesteld, maar ze leek ook vaak verlegen in nieuwe situaties, ze kon dan als het ware 
‘verdwijnen’. 
Haar juf herkende dit gedrag ook. Mila ging bij de gymles het liefst ongemerkt weer achteraan staan 
en reageerde zelfs een beetje agressief als ze hand in hand met een ander kindje moest lopen. Zowel 
de juf als ik zagen geen echte problemen, maar al pratend kwamen we toch op de goede ervaringen 
die zij had met kinderergotherapie in Vathorst. 
Bij ons eerste bezoek in Vathorst mocht Mila onder andere scheerschuim op een tafel uitsmeren. 
Leuk voor een kind, leek me, maar Mila gruwelde er van.  Er werd dan ook snel geconstateerd dat 
Mila problemen had in de sensorische informatieverwerking.  Ze bleek tastprikkels extremer door te 
krijgen dan eigenlijk hoort. Ook evenwichtsprikkels kwamen sterker door. Er vielen meteen een 
aantal dingen op hun plaats. Vandaar dat Mila liever geen vieze handen kreeg, geen vingerverf wilde 
gebruiken, alleen koekjes wilde bakken als ik het deeg zou kneden en bij Mc Donalds de hele 
voorraad servetten op maakte. Maar dat ze ook het klimrek bij ons in de buurt, de glijbaan in het 
zwembad en de toestellen bij de gymles het liefst uit de weg ging.  
Tijdens de behandeling genoot Mila, vooral schommelen met de hangmat vond ze heerlijk. Ze kreeg 
steeds meer zelfvertrouwen en durfde daardoor steeds meer. 
Als toevoeging op de behandeling heeft Mila  een borstelkuur ondergaan. Tien dagen lang heb ik ’s 
ochtends en ’s avonds met een chirurgenborsteltje over Mila’s ledematen gewreven.  Op deze 
manier zou er in Mila lichaam een soort herprogrammering plaatsvinden door de ervaring dat 
aanraking ook prettig kan zijn. En al waren we wat sceptisch, resultaat hebben we gekregen; Mila 
begon te klimmen en te klauteren, bleek niet meer te ‘verdwijnen’ op school, kon beter tegen 
afdrogen en haren kammen. Maar nog belangrijker is het feit dat ze zich prima staande houdt in de 
groep en ze is behoorlijk assertief. Zelfs kennissen die niks wisten van de behandeling, gaven aan dat 
ze Mila opener en enthousiaster vonden geworden en dat het opviel dat ze de mensen nu recht in 
de ogen keek. 
Tot op heden hebben we geen terugval meegemaakt, maar we hebben altijd nog een borsteltje in 
huis voor het geval dat het nodig is. Maar vooralsnog staat Mila  stabieler dan ooit in het leven. Al 
beseft een vijfjarig meisje het zich nog niet, wij zien inmiddels de ergotherapie als het mooiste 
cadeau dat haar gegeven kon worden. 
 
Tim,  12 jaar 
Niet alleen Tim, maar ook wij als ouders ervaren een positieve ontwikkeling bij Tim na het volgen 
van ergotherapie. De diverse toepassingen tijdens de behandelingen waren ook voor mij als 
moeder zeer leerzaam en worden ook thuis, waar nodig, toegepast. 
Daarnaast waren voor Tim de behandelingen een wáár uitje waar hij graag naar toe ging. Voor een 
asperger is dit een groot compliment.​
Dus ga zo door met jullie goede werk. 
Olivier, 2 jaar 
 
​

Sensomotoriek 

Julia, 2 jaar 
Julia kon na haar geboorte haar rechter armpje niet bewegen. In de loop van de tijd kon zij steeds 
meer met deze arm, maar twee handige werkjes lukten haar niet. Ze kon niet een bal pakken met 
twee handen, ze kon de duplo niet van elkaar halen enzovoort. Ook wij als ouders vonden het 
moeilijk om haar te laten helpen bij het aan- en uitkleden. 
Door de ergotherapie heeft Julia geleerd om allebei haar armen zo goed mogelijk te gebruiken. 
Stapje voor stapje werd ze uitgedaagd om ook haar rechter arm te gebruiken. Bij werkjes aan tafel, 
maar ook bij bewegen, zoals schommelen. Vooral de paardschommel was favoriet bij Julia. Hierop 
voelde ze zich ook veilig. 
Wij als ouders kregen adviezen hoe we Julia thuis konden stimuleren en wat voor speelgoed 
hiervoor geschikt is. Ook kregen we adviezen hoe we Julia zo goed mogelijk konden betrekken bij 
het aan- en uitkleden, het douchen en andere dagelijkse dingen die een peuter doet.  
De ergotherapeute kwam ook naar de peuterspeelzaal. Zij observeerde Julia in deze situatie en had 
een gesprek met de leidster, waarin ze uitlegde op welke manier Julia zo veel mogelijk zelf kan 
doen. 
​

Nu zijn we gestopt bij ergotherapie. Als we misschien in de toekomst weer vragen hebben nemen 
we zeker weer contact op. ​

Copyright © 2021
website: glimph..nl
  • WELKOM
    • PRIVACYREGLEMENT
    • NIEUWS
  • DOELGROEPEN
    • FIJNE MOTORIEK & SCHRIJVEN
    • SENSOMOTORIEK & PRIKKELVERWERKING
    • LEERPROBLEMEN
    • EXECUTIEVE FUNCTIES & WERKHOUDING
    • ZELFREDZAAMHEID
    • ARM- EN HAND CORRECTIES
  • KINDERERGOTHERAPIE
    • WERKWIJZE & KWALITEIT
  • ADVIES
  • SCHOLEN
  • ERVARINGEN
  • CONTACT
    • VERGOEDING, VERWIJZING EN AANMELDING
    • ONZE KINDERERGOTHERAPEUTEN
  • PATIENTENPORTAAL